Η σημερινή ιστογραφή μου αποτελεί συνέχεια της προηγούμενης, με τίτλο Α! Η
κουλτούρα λοιπόν!, προκλήθηκε από το σχόλιο της Κοκκινοσκουφίτσας σ' εκείνη και προαναγγέλθηκε από μένα στην απάντησή μου στο σχόλιο της Κοκκινοσκουφίτσας.
Βρισκόμαστε, αν δεν κάνω λάθος, στα μέσα του Μάρτη του σωτήριου έτους 2012, ήδη δηλαδή στο δεύτερο εξάμηνο του σχολικού έτους 2011-2012. Η Κοκκινοσκουφίτσα, της οποίας την εξέλιξη όλοι μας αγνοούσαμε κι ίσως θέλαμε να αγνοούμε, ώστε να κρατάμε αναλλοίωτη τη μαγευτική εικόνα του παραμυθιού των παιδικών μας χρόνων, την εικόνα του ανέμελου μικρού κοριτσιού που περπατάει στο δάσος βαστώντας το καλαθάκι για τη γιαγιά της και μαζεύοντας άνθη, αυτή η Κοκκινοσκουφίτσα λοιπόν, η ίδια, με το ίδιο της το χέρι, πήρε ένα σφουγγάρι και βρε Κοκκινοσκουφίτσα, πώς το 'κανες αυτό; έσβησε άκαρδα την εικόναεικόνισμα που τόσες γενιές το είχαμε ευλαβικά φυλαγμένο βαθιά στην καρδιά μας, ανεκτίμητο φυλακτό. Δεν χρειάστηκε αυτή τη φορά ο λύκος να φάει την αγαπημένη μας Κοκκινοσκουφίτσα για να τη χάσουμε· ήταν αρκετό που η ίδια μάς δήλωσε πριν από ένα χρόνο και κάτι, στις αρχές Γενάρη του 2011, ότι είναι γιαγιά, και μάλιστα ο εγγονός της πήγαινε, τότε, στην πρώτη γυμνασίου
Κι απ' τον λύκο του παραμυθιού υπήρχε γλυτωμός
Όταν όμως αφήνουμε το παραμύθι, αντικρίζουμε τον αντίποδά του, την πραγματικότητα, γεμάτη από λυσσασμένους λύκους. Σκληρή. Αμείλικτη. Άτεγκτη. Αδυσώπητη. Ανελέητη. Δεν χωράει σ' αυτή το κοριτσάκι Κοκκινοσκουφίτσα· η γιαγιά Κοκκινοσκουφίτσα, ίσως
Αυτά τα πελώρια ερωτήματα στριφογυρνούσαν στο μυαλό του μικρού μαθητή από χτες και απάντηση δεν έβρισκαν. Γι' αυτό ο Γιαννάκης σήμερα το πρωί ξεκίνησε για το σχολείο του αποφασισμένος το δίχως άλλο να διατυπώσει τις απορίες του στον φιλόλογο, που τον είχαν την πρώτη ώρα κι ήταν άνθρωπος με κατανόηση. Άσε που, όπως ακουγόταν, δεν τον πολυπήγαινε αυτόν τον αχώνευτο τον γυμνασιάρχη. Αυτός σίγουρα θα του τα εξηγούσε όλα αυτά τα ακατανόητα. Έτσι είχε κατά νου να κάνει, αλλά ο καλός του καθηγητής τον πάγωσε με την αναπάντεχη για τον Γιαννάκη ενέργειά του με το που μπήκε στην τάξη, ενέργεια που ο Γιαννάκης τη χαρακτήρισε «στάση συμπόρευσης με την εγκύκλιο». Τι έκανε; «Πριν αρχίσουμε το μάθημα» είπε στους μαθητές του αντί για καλημέρα «να σας πω σχετικά με την εφαρμογή της εγκυκλίου του Υπουργείου για τα βιβλία, για την οποία σας μίλησε χτες ο γυμνασιάρχης. Έχει συσταθεί επταμελής επιτροπή, όπως ακριβώς ορίζει η εγκύκλιος, αποτελούμενη από τον γυμνασιάρχη, τρεις καθηγητές, ένα μέλος του συλλόγου γονέων και δύο μαθητές, η οποία έχει αποστολή να εποπτεύει την υλοποίηση του προγράμματος συλλογής και επαναχρησιμοποίησης των βιβλίων. Στο πλαίσιο αυτό μεριμνά ώστε να διατηρούνται σε καλή κατάσταση τα βιβλία. Έτσι αύριο κάποιο μέλος της επιτροπής θα επισκεφτεί την τάξη μας και θα ελέγξει τα βιβλία σας
».
Οι απορίες του μικρού Γιαννάκη δεν λύθηκαν στο σχολείο. Αλλά ο Γιαννάκης είναι αστέρι. Κι έχει και γιαγιά την Κοκκινοσκουφίτσα, πιο λαμπρό αστέρι έννοια σας, θα της μοιάσει και θα την ξεπεράσει ο Γιαννάκης, αυτό θέλει κι η Κοκκινοσκουφίτσα. Του 'πε λοιπόν η γιαγιά: «Γιαννάκη, μπες στο ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ και διάβασε την ανάρτηση Α! Η
κουλτούρα λοιπόν κι ύστερα έλα να σου πω κι αυτά που δεν γράφει ο Δικαίος».
Διάβασε το παιδί κι ύστερα άκουσε και τη γιαγιά του να του λέει:
Γιαννάκη, αγόρι μου, ο κόσμος είναι γεμάτος ψέματα. Και η εγκύκλιος, κι αυτή ψέματα λέει πως το πρόγραμμα συλλογής και επαναχρησιμοποίησης των σχολικών βιβλίων έχει εθελοντικό χαρακτήρα. Γιατί και να έχουν οι άνθρωποι του Υπουργείου πρόθεση να γίνεται η συλλογή κ.λπ. σε εθελοντική βάση, όταν δίνουν λεφτά σε κάθε σχολείο λαβαίνοντας υπ' όψη και τι εξοικονόμηση χρημάτων πετυχαίνει το σχολείο από την επαναχρησιμοποίηση των βιβλίων, καταλαβαίνεις ότι το αναγκάζει να συμμετέχει στο πρόγραμμα. Χώρια τα βραβεία για τα σχολεία που είναι πρωτοπόρα στην υλοποίηση του προγράμματος. Και, φυσικά, όταν ένας διευθυντής αποφασίσει να συμμετάσχει το σχολείο του στο πρόγραμμα, υπάρχει περίπτωση κάποιος μαθητής να μη συμμετάσχει; Ούτε μία στο εκατομμύριο!
Κάτι ακόμη, Γιαννάκη. Αυτή η εγκύκλιος είναι ο προπομπός (ξέρεις τι θα πει αυτό, ε;) ενός νόμου που θα γίνει αύριο. Ο νόμος αυτός θα υποχρεώνει όποιον θέλει να κρατάει τα βιβλία του, όποιον θέλει να έχει καινούργια βιβλία για τη μελέτη του, όποιον γράφει πάνω στα βιβλία του, όποιον με άλλα λόγια δεν έχει την κουλτούρα των φωστήρων (έτσι δεν τους λέει ο Δικαίος;) του Υπουργείου, να πληρώνει τα βιβλία. Και θα τα πληρώνει ακριβά!
Αχ! Αυτά είπε η Κοκκινοσκουφίτσα και να δούμε πώς θα καταφέρουμε με τόση και τέτοια κουλτούρα να κατουρίσουμε[1]! Το έχουμε ανάγκη!
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
[1]κατουρίζω: 1. πνέω ούριος | 2. πλέω με ούριο άνεμο | 3. (μτφορ) έχω καλή έκβαση (με αυτή τη σημασία στο κείμενο).
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
Τελειώνω αφιερώνοντας στην κυρία Άννα Διαμαντοπούλου ένα ποίημα που έγραψα ειδικά για την εξοχότητά της. Το ποίημα αυτό το έχει μελοποιήσει ο μεγάλος Βασίλης Τσιτσάνης. Η αλήθεια είναι πως δεν έχει γίνει ευρύτερα γνωστό (ας αναρωτηθεί η κυρία υπουργός γι' αυτό). Αντίθετα η ίδια μελωδία είναι πασίγνωστη πάνω σε στίχους του συνθέτη με τίτλο «Μες στην πολλή σκοτούρα μου»:
Μες στην πολλή κουλτούρα σου
Με την πολλή κουλτούρα σου
Γιατί στα μαθητούδια μας
Θέλω να ξέρω πού το πας