Το θέμα με το οποίο επιχειρώ να καταπιαστώ στη σημερινή μου ιστογραφή δεν είναι εύκολο, από πολλές απόψεις, όπως θα διαπιστώσετε. Και λέω «επιχειρώ να καταπιαστώ», γιατί αρχίζω μεν, αλλά δεν ξέρω πού θα καταλήξω. Ίσως πριν ολοκληρωθεί τη στείλω τελικά στον κάδο ανακύκλωσης. Διαφορετικά, αν ευτυχήσει να δει το φως της δημοσιότητας, ας συνοδεύεται μ' αυτόν τον πρόλογο, για να δηλώνει την αβεβαιότητά μου ή, ακόμη, το άγχος μου στο ξεκίνημα για το αποτέλεσμα. Αλλά ας αρχίσω, διότι σας προειδοποιώ προμηνύεται σεντόνι, επομένως ας μην το μακραίνω άσκοπα κι άλλο.
Γενεσιουργός αιτία για την ιστογραφή αυτή υπήρξε το νομοσχέδιο «για την καταπολέμηση ορισμένων μορφών και εκδηλώσεων ρατσισμού και ξενοφοβίας μέσω του Ποινικού Δικαίου», το οποίο ήταν αναρτημένο από το Υπουργείο Δικαιοσύνης για διαβούλευση επί ένα δεκαήμερο, έως τις 3 Μαρτίου, στον ιστότοπο opengov.gr (ξέρετε, σ' αυτόν τον ιστότοπο όπου έχουν αναρτηθεί κατά καιρούς για διαβούλευση μνημόνια με τρόικες, πρωτόκολλα συνεργασίας με Τουρκία κι άλλα τέτοια). Το περιεχόμενο, αλλά και ό,τι σηματοδοτεί το εν λόγω νομοσχέδιο, θα είναι το κεντρικό αντικείμενο του άρθρου. Ωστόσο δεν θα αποφύγω τον πειρασμό και για έναν σύντομο σχολιασμό γλωσσικό με αφορμή τη λέξη «εχθροπάθεια» που εισάγει(;) το νομοσχέδιο.
Σκόπιμο είναι, πριν προχωρήσω, να παραθέσω τα κρίσιμα ή επίμαχα σημεία του νομοσχεδίου, προκειμένου να έχουμε προ οφθαλμών το αντικείμενο της συζήτησης (για πρακτικούς λόγους δεν δίνω δεσμό [λινκ], ο οποίος εξάλλου ύστερα από λίγο καιρό δεν θα ισχύει, ενώ η ιστογραφή μου προορίζεται να επιβιώσει στο διηνεκές!):
- Στο άρθρο 2 δίνεται η έννοια του όρου εχθροπάθεια: «ο όρος εχθροπάθεια θα πρέπει να νοηθεί ως αναφερόμενος τόσο στην καλλιέργεια όσο και στην εξωτερίκευση αισθημάτων μίσους και αντιπαλότητας».
- Στο άρθρο 3 αναγράφεται: «1. Όποιος από πρόθεση, δημόσια προφορικά ή διά του τύπου ή μέσω του διαδικτύου ή με οποιοδήποτε άλλο μέσο ή τρόπο, προκαλεί ή διεγείρει σε βιαιοπραγίες ή εχθροπάθεια κατά ομάδας ή προσώπου, που προσδιορίζονται με βάση τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία, την εθνική ή εθνοτική καταγωγή, το γενετήσιο προσανατολισμό, ή κατά πραγμάτων που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από τις παραπάνω ομάδες ή πρόσωπα, κατά τρόπο που μπορεί να εκθέσει σε κίνδυνο τη δημόσια τάξη, τιμωρείται με »
- Στο άρθρο 4, τέλος, αναφέρεται: «1. Όποιος δημόσια προφορικά ή διά του τύπου ή μέσω του διαδικτύου ή με οποιοδήποτε άλλο μέσο ή τρόπο, εγκωμιάζει ή αρνείται ή εκμηδενίζει τη σημασία εγκλημάτων γενοκτονίας, εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας και εγκλημάτων πολέμου, όπως ορίζονται στα άρθρα 6, 7 και 8 του Καταστατικού του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου ή των εγκλημάτων που ορίζονται στο άρθρο 6 του Καταστατικού του Διεθνούς Στρατοδικείου που προσαρτάται στη Συμφωνία του Λονδίνου της 8ης Αυγούστου 1945 και η πράξη αυτή στρέφεται κατά ομάδας προσώπων που προσδιορίζεται με βάση τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία, την εθνική ή εθνοτική καταγωγή ή το γενετήσιο προσανατολισμό κατά τρόπο που μπορεί να προκαλέσει ή διεγείρει σε βιαιοπραγίες ή εχθροπάθεια κατά μιας τέτοιας ομάδας ή μέλους της τιμωρείται με »
Στον ιστότοπο opengov.gr στο πλαίσιο της λεγόμενης διαβούλευσης διατυπώθηκαν πλήθος σχόλια. Από μια πρόχειρη ματιά, διαπίστωσα ότι τα περισσότερα είναι εμπαθείς κραυγές (γι' αυτό αρκετά γραμμένα σε μεγαλογράμματη γραφή), αλλά υπάρχουν και τεκμηριωμένες απόψεις (δεν αναφέρομαι στην ορθότητά τους ή το εύστοχο των επισημάνσεών τους ως προς την ουσία του νομοσχεδίου). Δεν είχα ούτε τον χρόνο ούτε την υπομονή να διεξέλθω τον μακρύ κατάλογο, ώστε να σταχυολογήσω κάποιες, αν υπάρχουν, που να συμφωνούν με τη δική μου οπτική. Όμως με καλύπτει σχεδόν απόλυτα το εμπνευσμένο άρθρο του Νίκου Μπογιόπουλου με τίτλο «Θα νομοθετήσουν και το Το Τέλος της Ιστορίας;», δημοσιευμένο στον «Ριζοσπάστη» της 1ης Μαρτίου, στη στήλη του «Ημεροδρόμος», το οποίο παραθέτω στη συνέχεια (αυτό το «σχεδόν απόλυτα» θα το εξηγήσω στη συνέχεια):
Θα νομοθετήσουν και «Το Τέλος της Ιστορίας»;
Ο Πλάτωνας οραματιζόταν μια Πολιτεία όπου οι μύθοι θα τύγχαναν της απόλυτης έγκρισης των Αρχόντων. Εκείνοι θα αποφάσιζαν ποιοι από αυτούς θα διδάσκονταν στα παιδιά:
[Συνεχίζεται]
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Ε, όπως βλέπετε, τελικά η
πραγματεία μου για την εχθροπάθεια και το σχετικό νομοσχέδιο βλέπει το φως της δημοσιότητας, αλλά κατά δόσεις· θα ολοκληρωθεί την επόμενη φορά, ελπίζω τις προσεχείς ημέρες (ας
όψεται ο καλός φίλος του ιστολογίου που με παρότρυνε!). Ωστόσο τα σχόλιά σας ευπρόσδεκτα από τώρα. Και χρήσιμα θα 'λεγα, καθότι μπορούν να συμβάλουν στη διαμόρφωση του Β' μέρους.